marți, 22 mai 2012

[INFO] Proiect privind modificarea si completarea Codului Fiscal...din nou :) !


Luni, 21 mai a.c., pe websiteul Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro, categoria Transparenţă decizională, a fost publicat Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.

Promovarea acestui act normativ este determinată de necesitatea respectării angajamentelor asumate de Guvernul României în Scrisoarea de intenţie şi în Memorandumul tehnic de înţelegere încheiate ca urmare a Aranjamentului stand-by de tip preventiv dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, referitoare la reglementarea şi supravegherea sistemului financiar-bancar şi simplificarea declarării şi plăţii impozitului pe câştigul din transferul titlurilor de valoare, altele decât părţile sociale şi valorile mobiliare în cazul societăţilor închise.

În vederea alinierii la acquis-ul comunitar, este necesară adoptarea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative pentru conformarea cu prevederile Directivei 2011/96/UE din 30 noiembrie 2011 privind regimul fiscal comun care se aplică societăţilor-mamă şi filialelor acestora din diferite state membre (reformată).

De asemenea, se are în vedere necesitatea luării unor măsuri urgente pentru îmbunătăţirea administrării persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA şi combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale şi necesitatea transpunerii în legislaţia naţională a derogării obţinute referitoare la limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA pentru achiziţia, închirierea sau leasingul de autoturisme care nu sunt utilizate exclusiv în scopul desfăşurării activităţii economice, precum şi a cheltuielilor legate de acestea, având în vedere că, la 1 iulie 2012, expiră perioada pentru care actuala măsură referitoare la limitarea deducerii TVA se aplică potrivit consultării Comitetului TVA din cadrul Comisiei Europene. În acest context se impune corelarea condiţiilor privind acordarea deductibilităţii limitate la calculul impozitului pe profit şi pe venit în cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate corespunzătoare.

Totodată, se impune asigurarea respectării condiţiilor în care instituţiile europene competente au aprobat anumite măsuri de ajutoare de stat, precum şi asigurarea îmbunătăţirii procedurii de acordare a eşalonărilor la plata obligaţiilor fiscale şi de armonizare cu prevederile art. 125 din Codul de Procedură Fiscală, care reglementează acordarea unor înlesniri la plata obligaţiilor fiscale în ceea ce priveşte creanţele fiscale aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale.

În domeniul accizelor, se impune implementarea urgentă a unor măsuri în vederea întăririi supravegherii circulaţiei produselor energetice, precum şi a diminuării fenomenului de evaziune fiscală. Combaterea acestui fenomen care în prezent generează pierderi bugetare semnificative, cu implicaţii adânci la nivel social şi economic, constituie o preocupare constantă a României, care trebuie să introducă, în mod sistematic şi eficient, măsuri imediate pentru preîntâmpinarea şi limitarea evaziunii fiscale.

În acest context, se impune completarea legislaţiei, prin instituirea obligaţiei de a marca şi colora păcura şi produsele asimilate acesteia în scopul creării posibilităţii practice de stabilire a nivelului de acciză în funcţie de utilizarea efectivă a acestor produse energetice.

Neadoptarea acestor măsuri îngreunează acţiunile de control ale organelor competente în vederea stabilirii nivelului de acciză pentru păcură şi produsele asimilate, în funcţie de utilizarea efectivă. În consecinţă, organele de control vor fi private de utilizarea unui instrument eficient pentru combaterea evaziunii fiscale.
Proiectul propune introducerea obligaţiei marcării şi colorării păcurei şi a produselor energetice asimilate din punct de vedere al accizelor acesteia, în vederea diminuării evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice.

Scopul aplicării marcatorilor fiscali este acela de a se monitoriza utilizarea efectivă a acestor produse energetice, astfel încât produsele să fie taxate corespunzător în funcţie de utilizare, precizează nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Documentul prevede ca pe teritoriul naţional să nu se mai utilizeze, transporte, deţină în afara antrepozitului fiscal sau să nu se mai comercializeze produse tip păcură, fără a fi marcate şi colorate. În condiţiile în care se constată prezenţa acestor produse fără a fi marcate şi colorate, se va proceda la stabilirea ca obligaţie de plată a unei accize la nivelul motorinei.

Totodată, în situaţia în care se constată utilizarea sau comercializarea acestor produse drept carburanţi pentru motor, se va aplica de asemenea nivelul accizelor pentru motorină. Pentru aplicarea unui tratament nediscriminatoriu, marcarea şi colorarea acestor produse va fi obligatorie atât pentru produsele din producţia internă, cât şi pentru produsele provenite din achiziţii intracomunitare sau din import.

Produsele energetice de tipul păcurei şi cele asimilate acesteia nu sunt supuse marcării şi colorării atunci când sunt destinate exportului şi livrărilor intracomunitare (în această  situaţie, livrarea şi circulaţia produselor energetice de tipul păcurei se va efectua doar sub supraveghere fiscală), precum şi când sunt livrate către sau de la Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale.

În ceea ce priveşte stocurile de produse tip păcură existente pe piaţă la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, există obligaţia inventarierii acestora, precum şi a supravegherii circulaţiei şi consumului până la epuizarea stocurilor.

Păcura şi produsele energetice asimilate acesteia din punct de vedere al accizelor sunt produse destinate a fi utilizate drept combustibil pentru încălzire. Totuşi, există cazuri când aceste produse sunt utilizate drept combustibil pentru motor. Nivelul accizelor pentru păcură este de 15 euro/tonă, în timp ce nivelul accizelor pentru motorină este de 374 euro/tonă, deci de aproximativ 25 de ori mai mic faţă de cel al motorinei. Potrivit Ministerului Finanţelor Publice, în România se observă o creştere alarmantă a importurilor de astfel de produse energetice. Din informaţiile deţinute de către autorităţile competente rezultă că aceste produse sunt frecvent importate din ţări terţe, au caracteristici fizico-chimice foarte apropiate cu cele ale motorinei, inclusiv în ceea ce priveşte aspectul de lichid galben, limpede, transparent, dar nu îndeplinesc condiţiile minime pentru a putea fi încadrate la codurile aferente motorinelor.

Ulterior punerii în liberă circulaţie pe teritoriul Uniunii Europene, la un nivel al accizelor de 15 euro/tonă, aceste produse energetice sunt oferite spre utilizare, în calitate de combustibil pentru motor, operatorilor economici care activează în domeniul construcţiilor şi care deţin parcuri mari de autovehicule şi utilaje de construcţii.

via: DGFPVL

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Important: Continutul site-ului eContabil.info poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului este posibila numai cu acordul prealabil scris al nostru. Informatiile cuprinse in acest site au un caracter informativ general, cu titlu gratuit, si nu se garanteaza exactitatea lor la un moment dat, desi se va incerca pe cat posibil ca la publicarea lor pe site toate informatiile sa fie exacte. Site-ul eContabil.info nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un cititor al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site.
Copyright © 2007-2013 eContabil.info si drilearobert.blogspot.com