Am impresia ca suntem un popor ce ne place sa traim greu si sa ii vedem pe altii cum se imbogatesc intr-o maniera cinica de pe urma noastra. La ce ma refer?! Petrom a inregistrat pe trimestrul I - 2012 un profit record de 381 mil. euro profit, mai mult cu 65% fata de trimestrul I - 2011 iar vanzarile au depasit 1.30 miliarde de euro. Daca vor continua in acest ritm, Petrom va inregistra un nou record, chiar il pot dubla pe cel din 2011.
Toti ne intrebam de ce cresc preturile la pompa cand pretul barilului este in continua descrestere iar dolarul/euro este relativ stabil. Asa cum anul trecut am primit acest raspuns, asa il vom primi si anul acesta... Cresterile de preturi la combustibil alimenteaza profiturile companiilor petroliere in urma lipsei de reactie impotriva acestor abuzuri. In acest moment nu realizam ca "ne dam in cap singuri". Pe langa povara care apasa pe fiecare posesor de vehicul, aceste majorari se vor reflecta si pe piata de larg consum prin cresteri de preturi pe deplin justificate ca sa nu amintesc de firmele de transport care in acest moment abia mai reusesc sa evite falimentul anuntand la unison reduceri de personal.
De la inceputul anului preturile la pompa au crescut in medie cu 17% in timp ce cotatiile titeiului au tot scazut. Culmea, Petrom cu simt de cinism rar intalnim, au anuntat in perioada imediat urmatoare un nou val de scumpiri. La toate acestea se nasc doua intrebari: Cine este de vina pentru aceasta situatie si ce am putea face? La o prima vedere este simplu...dar sa stiti ca totusi nu este chiar asa. Pai ca sa intelegem ar trebui sa analizam fiecare parte in aceasta relatie comerciala. Petrom - este de inteles ca doreste sa isi maximizeze profitul pentru ca pana la urma este o societate iar raportul dintre eficienta si efort trebuie sa fie maxim. Din acest punct de vedere, managementul Petrom este de admirat, el reusind sa isi coreleze pretul la pompa in asa fel incat sa aduca cel mai mare profit cu putinta. A doua parte in aceasta discutie este Statul. Inca de la vanzarea Petrom catre cei de la OMV, acesta a avut o atitudine pasiva. Ganditi-va ca mai mult de jumatate din pretul combustibilului de la pompa se duce la stat. Acum de ce ar fi statul interesat sa piarda acesti bani. Singura posibilitate ar fi ca Consiliul Concurentei sa definitiveze odata raportul la care lucreaza prin aplicarea de amenzi corelate la profit inregistrat de companii. Ultima parte aflata in aceasta relatie este Clientul, adica noi toti care cumparam combustibil. Sincer sa va spun, noi putem schimba aceasta situatie pentru ca este clar ca intre companiile de petrol exista o intelegere iar intre ele si stat, nimeni nu e interesat de scaderea pretului. Solutia, dupa parerea mea, ar fi un nou boicot dar de aceasta data sa se intinda pe o perioada de minim 3 luni pentru ca doar asa va conta. In conditiile in care vom fi nevoiti sa alimentam atunci am putea indrepta aceasta miscare impotriva unei singure companii petroliere astfel sa reusim sa o eliminam din acest cerc vicios si sa fie obligata sa scada pretul. Daca s-ar reusi o astfel de miscare, va asigur ca ar urma scaderi in lant pentru ca niciunui agent comercial nu convine sa-i scada vanzarile implicit profitul.
foto: ziarulring.ro
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu