joi, 17 octombrie 2013

[GHID] PFA sau SRL? Sfaturi pentru cei ce doresc sa isi deschida o afacere...

Ce acte ai nevoie pentru a infiinta un PFA?
  • "Cerere de inregistrare;
  • Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei - original;
  • Carte de identitate sau pasaport - copie
  • Documente care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional/punctelor de lucru - copie legalizata;
  • Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original);
  • Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate - original;
  • Declaratia-tip pe propria rapsundere care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii;
  • Documentele care atesta pregatirea profesional (fotocopii)
  • In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitatea economica autorizata si recunoscuta intr-un alt stat membru al UE sau al Spatiului Economic European, documentatia care atesta functionarea legala, obtinuta in celalalt stat (fotocopie si traducere in limba romana);
  • Dupa caz: precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaratie, etc.); documentele doveditoare pentru patrimoniul de afectatiune (declaratie pe proprie raspundere);
  • Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxe de registru."
Ce acte ai nevoie pentru a infiinta un SRL?
  • "Cererea de înregistrare (original); 
  • Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei (original); 
  • Dacă este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevăzut de art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (original); 
  • Actul constitutiv (original); 
  • Documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social, înregistrat la administraţia financiară în circumscripţia căreia se situează imobilul cu destinaţie de sediu social; 
  • Certificatul emis de administraţia financiară competentă, care certifică faptul că pentru imobilul cu destinaţie de sediu social nu a fost înregistrat un alt document ce atestă înstrăinarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil, cu titlu oneros sau gratuit (se obţine prin intermediul oficiului registrului comerţului); 
  • Declaraţia pe propria răspundere în formă autentică privind respectarea condiţiilor referitoare la sediul social, în cazul în care, din certificatul emis potrivit pct. 7 rezultă că sunt deja înregistrate la administraţia financiară alte documente care atestă înstrăinarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil cu destinaţie de sediu social; 
  • Dacă este cazul, avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original); 
  • Dovezile privind efectuarea vărsămintelor aporturilor subscrise de asociaţi la capitalul social (copii); 
  • Actele privind proprietatea pentru aporturile în natură subscrise şi vărsate la constituire; în cazul în care printre acestea se afla şi imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate; 
  • Declaraţiile date pe propria răspundere, după caz, de către fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numită administrator sau cenzor, din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile legale pentru deţinerea acestor calităţi (original); 
  • Declaraţiile date pe propria răspundere de către fondatori, din care să rezulte că, anterior datei înmatriculării societăţii în registrul comerţului nu a mai deţinut şi nu deţine calitatea de acţionar, asociat sau membru al organelor de conducere din cadrul unei întreprinderi constituite în spaţiul economic european (original); 
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie); 
  • Specimenele de semnătură ale reprezentanţilor societăţii (original); 
  • Certificatele de cazier fiscal pentru asociaţii sau reprezentanţii legali ai societăţii comerciale, care au domiciliul/ reşedinţa/sediul în România sau pentru persoanele fizice sau juridice străine, care au această calitate şi sunt înregistrate fiscal în România sau, după caz, declaraţia autentică pe propria răspundere a persoanei fizice cetăţean străin în nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România din care să rezulte că nu are datorii fiscale, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public; 
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte, după caz, că persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii pentru activităţile precizate în declaraţia-tip (model 2 - original). 
  • Dacă este cazul: 
  1. avizele prealabile prevăzute de legile speciale (copie); 
  2. împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original)."
Care sunt costurile de infiintare?

Un PFA costurile ajung undeva intre 250 si 300 lei iar un SRL (fara a include capitalul social - 200 lei si statutul - 100 lei pentru data certa) ajunge in jur de 300 si 450 lei. Din momentul in care aveti toate documentele necesare depuse la ONRC, in aproximativ 3 zile lucratoare va puteti incepe activitatea.

Ce impozite si taxe se pot plati in cazul unui PFA?
  1. Impozit 16% pe venitul net (venituri-cheltuieli) pentru cei ce activeaza in sistem real (recomand) sau 16% din norma de venit pentru cei ce sunt supusi normei de venit;
  2. Contributia la sanatate de 5.5% pe venit net;
  3. Contributia la pensii de 31.3% se plateste atunci cand obtii venituri brute de peste 778 lei (venitul mediu minim) x 12 luni = 9.336 lei. Suma de plata nu poate fi mai mica de 244 lei / luna. In situatia in care ai statut de asigurat nu esti obligat la plata contributiei;
  4. TVA in cazul este solicitat la cerere sau depasiti plafonul de 220.000 lei;
  5. In situatia in care aveti angajati:
Angajat:
  • 10.5% contributie individuala de asigurari sociale
  • 5.5% contributie la fondul national unic de sanatate
  • 0.5% contributie individuala pentru somaj
  • 16% impozit pe veniturile din salarii
Angajator:
  • 20.80% contributie la fondul de pensii
  • 5.2 % contributie la fondul national unic de sanatate
  • 0.5% contributie la fondul de somaj
  • 0.85% contributie pentru concedii si indemnizatii
  • 0.25% contributie la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
  • 0.1-...% contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale in functie de codul CAEN al activitatii principale declarate.
Ce taxe si impozite se platesc in cazul unui SRL (microintreprindere) ?
  1. La infiintare, pentru SRL se va aplica impozitarea pe venit. Adica o cota de 3% din venitul brut. In cazul in care depasiti plafonul de 65.000 euro veti trece automat la impozitul pe profit de 16%;
  2. Impozit 16% dividende;
  3. TVA in cazul este solicitat la cerere sau depasiti plafonul de 220.000 lei;
  4. In situatia in care aveti angajati:
Angajat:
  • 10.5% contributie individuala de asigurari sociale
  • 5.5% contributie la fondul national unic de sanatate
  • 0.5% contributie individuala pentru somaj
  • 16% impozit pe veniturile din salarii
Angajator:
  • 20.80% contributie la fondul de pensii
  • 5.2 % contributie la fondul national unic de sanatate
  • 0.5% contributie la fondul de somaj
  • 0.85% contributie pentru concedii si indemnizatii
  • 0.25% contributie la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
  • 0.1-...% contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale in functie de codul CAEN al activitatii principale declarate.
!!! ATENTIE !!! Este foarte important sa cunoasteti inainte de a va hotara ca in momentul in care infiintati un PFA veti raspunde cu averea personala in cazul in veti avea datorii. In schimb, la o microintreprindere se raspunde cu patrimoniul societatii.

Cat costa si cat dureaza desfiintarea unui PFA sau a unei SRL?

Pentru PFA costul este de 80 lei iar procedura destul de simpla iar inchiderea se realizeaza in circa patru zile lucratoare de la depunerea dosarului. In cazul unui SRL, procedura dizolvarii este conforma cu Legea nr.31/1990 si dureaza cel putin 45 zile lucratoare cu un cost de minim 600 lei.

Pentru mai multe informatii nu ezitati sa ne contactati completand urmatorul FORMULAR DE CONTACT sau pe fax: 0337.10.95.93, mobil: 0765.48.18.18.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Important: Continutul site-ului eContabil.info poate fi utilizat exclusiv in scopuri personale. Reproducerea integrala sau partiala a textelor din site-ului este posibila numai cu acordul prealabil scris al nostru. Informatiile cuprinse in acest site au un caracter informativ general, cu titlu gratuit, si nu se garanteaza exactitatea lor la un moment dat, desi se va incerca pe cat posibil ca la publicarea lor pe site toate informatiile sa fie exacte. Site-ul eContabil.info nu poate fi facut raspunzator pentru erorile aparute in unul din materialele prezentate si nici pentru modul in care un cititor al site-ului utilizeaza in orice fel informatia prezentata in acest site.
Copyright © 2007-2013 eContabil.info si drilearobert.blogspot.com